Buddhavacana
                                                                                                         "woorden van de Ontwaakte"
 

Exit Naropa Instituut Cadzand.

Op de website van het Tibetaans Instituut (juli 2013) staat de mededeling dat het bestuur van het Naropa Instituut (Cadzand) besloten heeft de activiteiten na de zomer van 2014 te beëindigen. (1)

Het centrum werd in 2004 aangekocht als vierde centrum (naast Huy, Schoten en Brussel) en werd omgebouwd tot retraite- en meditatiecentrum. Deze doelstellingen moesten mede mogelijk worden gemaakt door de - overigens succesvolle - verhuur van de faciliteiten aan derden.

Nu, na negen jaar, heeft analyse duidelijk gemaakt dat aan de retraite doelstelling niet wordt voldaan en dat de activiteiten daarom verplaatst zullen worden naar Yeunten Ling in Huy.

Aangezien de verhuur van de faciliteiten aan derden voor het Tibetaans Instituut geen kerntaak is, werd besloten ook deze activiteit te beëindigen en het Instituut na de zomer van 2014 te sluiten.

Voor het centrum zal een nieuwe eigenaar worden gezocht.

Dit doet me denken aan een artikel verschenen in ‘The Buddhist Channel’ van oktober 2010 met als titel:
"Door de recessie getroffen boeddhistisch retraite centrum reïncarneert…. als meubelzaak." (2)

Met veel ophef werd het ‘Shambala Retreat’ in 2006 door de Shambala Trust in het schotse Findhorn geopend. Het gebouw dat een jaar eerder was aangekocht werd omgebouwd. Kamers voor retraitanten, alle nutsvoorzieningen alsook een ruime meditatiehal moesten langere retraites mogelijk maken.
Maar na vier jaar was het niet renderende centrum genoodzaakt de deuren te sluiten. Een uitverkoop van de volledige inboedel werd georganiseerd en de grote meditatiehal werd als toonzaal in gebruik genomen door, inderdaad, een meubelzaak.

De vraag die je kan stellen is of grote centra hier wel financieel leefbaar zijn. En met hier bedoel ik dan Nederland en Vlaanderen. In een interview gaf Rob Janssen zijn visie over de verdere ontwikkeling van het boeddhisme (3):
"Ik vermoed dat als het boeddhisme levensvatbaar wil zijn, het toch veel moet inleveren van oosterse franje en van de grote verwevenheid met oosterse riten, rituelen en terminologie. De essentie die dan overblijft, bestaat uit de canonieke geschriften en meditatiemethoden. Die teksten blijven belangrijk en zullen worden gelezen door mensen van nu. Zij zullen ze op hun eigen manier interpreteren."

Op de vraag naar de verspreiding van het boeddhisme antwoordt hij:

"Of grote centra, zoals bijvoorbeeld het Nyingma klooster in Italië, waar de entourage helemaal Tibetaans is en alle recitaties in het Tibetaans zijn beklijft is nog maar de vraag. (…) Mijn ideaal is dat je een aantal mensen hebt die je onderricht geeft, die je bekendmaakt met de oude geschriften en met meditatietechnieken. Die mensen stromen dan uit in de wereld en vormen op hun beurt ook weer groepjes.(…) Die groepjes moeten niet groter zijn dan het aantal mensen dat in een woonkamer past."

Rob eindigt met:
"Ik hoop zelf dat het boeddhisme hier zijn verscheidenheid zal verliezen en de vorm zal aannemen van een eenvoudige spirituele beweging waarin het beoefenen van het edele achtvoudige pad centraal zal staan. Zoals het was in de tijd van de Boeddha."

1) www.tibetaans-instituut.org

2) www.buddhistchannel.tv/print.php Kaye Nicolson, The press and Journal oct 9, 2010

3) "Boeddha in de polder" Yashobodhi uitgeverij Ten Have 2006